Erwin Crooy

Mr. Erwin Crooy studeerde Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na zijn studie maakte hij kennis met de rechtspraktijk bij de AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland). Als Juridisch adviseur begeleidde hij daar werkgevers bij arbeidsrechtelijke problemen. In 2003 begon hij een juridisch advieskantoor voor particulieren. Hij kwam er al snel achter dat particulieren vaak op praktische problemen stuiten als ze in aanraking komen met de rechtspraak en het recht. Het werd hem ook steeds duidelijker dat traditionele aanbieders van juridische diensten niet tegemoet komen aan de wensen van rechtzoekenden, te weten helderheid, transparantie en onafhankelijkheid. Hij specialiseerde zich vervolgens in het arbeidsrecht, waarbij zijn hoofdwerkzaamheden bestonden uit bemiddeling en het voeren van gerechtelijke procedures op arbeidsrechtelijk gebied. Begin 2004 richtte hij samen met zijn jeugdvriend, mr. Jos de Ridder, het Juridisch Platform op. Samen bouwen zij nu aan een organisatie die de belangen van cliënten vooropstelt en ervoor wil zorgen dat alle Nederlanders, rijk en arm, toegang hebben tot professionele, maar ook betaalbare rechtshulp.

Jos de Ridder

Mr. Jos de Ridder ging na zijn studie rechten aan de slag als marketingmanager bij een nieuw bedrijf dat zich toelegde op het organiseren van computercursussen voor senioren in Nederland. Mede onder zijn leiding kon dit bedrijf zich ontwikkelen tot een landelijk opleidingsinstituut voor senioren. Ondanks het plezier dat hij aan dit werk beleefde, ontstond bij hem de wens om meer bij te dragen op het sociaal-menselijke vlak. Uiteindelijk kon hij deze wens in daden omzetten door zich twee jaar in te zetten voor de opvang van vluchtelingen. Mede door dit werk keerde zijn oude roeping terug, namelijk het verlenen van juridische rechtshulp. Om die reden richtte hij in 2004 samen met Erwin Crooy het Juridisch Platform op om transparante, laagdrempelige en betaalbare juridische dienstverlening voor werknemers aan te kunnen bieden, ongeacht hun inkomensniveau. Het gebeurt volgens hem te vaak dat werknemers niet krijgen waar ze recht op hebben en niet voldoende worden geïnformeerd.

> Lees ook de blogs